maanantai 20. toukokuuta 2013

Ohje miestenpaidasta tehtyyn toppiin

Sain pyynnön laittaa jonkinlaista ohjetta miestenpaidasta tehtyyn toppiin ja tässä se tulee:


Ensin olen pessyt ja silittänyt huolella paidan, mikä helpottaa työtä huomattavasti. Sen jälkeen olen leikannut paidan katkoviivojen mukaisesti. Hihojen pisimmästä kohdasta saa helposti leikattua pitkää kanttinauhaa. Toppiin menee yhteensä 6 hihanpituutta kanttinauhaa, 2 kainaloiden kanttaamiseen ja 4 solmimisnauhoihin. Esimerkiksi Mekkotehdas -kirjassa on aivan mainiot ohjeet miten kanttinauhaa tehdään ja suikaleita liitetään, jos niitä ei ole ennen tehnyt itse. 

Sen jälkeen olen ommellut nappilistan kiinni. Saumurilla olen hurauttanut paidan yläreunan, jonka jälkeen olen kantannut kainalot. Seuraavaksi olen kääntänyt n. 3 cm paidan yläreunasta nauhakujaa varten. Solmimisnauhojen pituus on n. kaksi hihanmittaa per nauha. Solmimisnauhatkin ovat siis silitettyä kanttinauhaa, minkä olen sitten vain tikannut päältä kiinni. Nauhojen päät olen huolitellut siksakkaamalla ne erittäin tiheillä pistoilla. 

Ja pahoittelut amatöörikuvasta, mutta en mitenkään osannut piirtää kunnon ohjelmilla noita ohjeita. Yritys oli kyllä kova!!! Toivottavasti saa selvää ja lisäkysymyksiä voi minulle lähettää, yritän auttaa parhaani mukaan :)

2 kommenttia:

  1. Kiitos paljon ohjeesta, siitä sai oikein hyvin selvää:)toppihan on todella helppo ja näppärä tehdä ja varmasti toteutan useampia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos -annika- ja tekemiseniloa!! Helpot ja nopeat kässäjutut on musta aivan parhaita :)

      Poista